Kuntoutumisen ja omahoidon tuki

Tieto osteoporoosista tai osteopeniasta voi hämmentää tai yllättää. Tiedon ja tuen tarve voi olla alkuvaiheessa suuri, mutta sitä voi kaivata myöhemminkin elämässä. Osteoporoosissa kuntoutuminen tarkoittaa:

• voimavaroja pitkäaikaissairauden kanssa elämiseen
  • oppimista
  • omahoidon nivoutumista omaan arkeen ja siihen motivoitumista
  • omien tavoitteiden kautta toteutuvaa mielekästä arkea
  • terveyden ja toimintakyvyn ylläpitoa/ kohentamista

Luustoliiton kuntoutustoiminnassa ammattilais- sekä vertaistuki kulkevat käsi kädessä. Toiminta tapahtuu ryhmissä, joissa on mahdollista tavata samassa tilanteessa olevia.

Luustokursseja sekä kertaluontoisia ryhmätapaamisia eli Luustoinfoja järjestetään paikkakunnilla, jotka ovat lähteneet Luustoliiton kuntoutusyhteistyöhön mukaan. Jos kotikunnassasi ei järjestetä kuntoutusta, voit hakea Luustoliiton järjestämälle Luustokurssille verkossa. Luustoneuvonnasta voit kysyä lisätietoa osteoporoosista ja omahoidosta.

Julkisen sektorin sosiaali- ja terveydenhuollon ja liikunta-alan ammattilaisille Luustoliitto tarjoaa maksutonta kuntoutusyhteistyötä. Ammattilaiset saavat käyttöönsä maksutta valmiit kuntoutuksen toimintatavat ja niihin liittyvän koulutuksen ja tuen. Yhteistyöhön sisältyy maksuton materiaali kuntoutujille ja ohjaajille sekä työkalut ryhmien ohjaamiseen ja toiminnan arviointiin. Luustoliiton ammattilaisten sähköpostilistalle liittymällä saat ajankohtaista tietoa myös kuntoutustoiminnasta.

Lisätietoa kuntoutuksesta sekä ammattilaisyhteistyöstä:

Omahoidon koordinaattori Pauliina Tamminen
pauliina.tamminen@luustoliitto.fi