LUUSTOVIIKKO

banneri.jpg

Lääkehoito tai sairaus voi tuoda osteoporoosin

Terve luu ei kaatuessa murru: sen tulisi kestää arjen kompastelut.  Suomessa arviolta 300.000 sairastaa osteoporoosia, suuri osa tietämättään. Osteoporoosi on sairaus, jossa luun lujuuden heikentyminen altistaa murtumille. Vaikka osteoporoosi on yleisintä ikääntyneillä naisilla, ei kukaan ole siltä turvassa: sekundaariin eli jonkun sairauden, tilan tai lääkehoidon vuoksi sekä mies että nainen voi sairastua missä iässä tahansa.

Tiedätkö omat luustoterveytesi riskitekijät? TEE RISKITESTI

Rakasta luitasi – turvaa tulevaisuutesi
Et voi pysäyttää aikaa, mutta voit pysäyttää osteoporoosin. Osteoporoosin ennaltaehkäisyssä ja hoidossa on tärkeää muistaa liikunta, terveellinen monipuolinen ravinto, joka sisältää elimistön tarvitseman määrän kalsiumia ja proteiinia, riittävä D-vitamiinin saanti sekä myös lepo. Monien sairauksien, tilojen tai lääkehoitojen vuoksi luusto saattaa haurastua terveellisistä elintavoista huolimatta.

Osteoporoosilla on monta syytä, esimerkiksi:
• Nivelreuma kasvattaa murtumariskiä useasta eri syystä, asiasta lisää: Nivelreuma ja osteoporoosi
• Syöpä ja syöpähoidot saattavat haurastuttaa luustoa, asiasta lisää: Syöpä ja osteoporoosi
• Muistisairaus kolminkertaistaa lonkkamurtuman riskin. Muistisairautta sairastavien kaatumisriski ja alttius saada murtuma aliarvioidaan usein, asiasta lisää: Alzheimerin tauti, muistisairaudet ja luustoterveys
• Myös diabetes on uhka luustoterveydelle, asiasta lisää: Diabetes ja osteoporoosi
• Hoitamaton keliakia näkyy luustossa, asiasta lisää: Keliakia ja osteoporoosi
• Kortisonihoito vaikuttaa luustoterveyteen, asiasta lisää: Glukokortikoidit ja osteoporoosi

Luustoviikko 16.-22.10.2017 ympäri Suomen
Tapahtumia: www.luustoliitto.fi/luustoviikko

Valkoisen paidan päivä 20.10.
Pukeudu valkoiseen tulevana perjantaina. Näin tuot näkyville muuten piilossa olevan asian: luuston. Valkoinen paita muistuttaa sinua ja lähimmäisiäsi luustoterveyden merkityksestä.
Hyvää Valkoisen Paidan Päivää!

#rakastaluitasi #valkoisenpaidanpäivä #luustoviikko #luustoliitto

Palaa edelliselle sivulle   Palaa edelliselle sivulle