Luustoviikko

Luustoviikkoa vietetään 16.10 - 22.10.2017 kaikkialla Suomessa. Kansainvälisenä teemana on Rakasta luitasi – turvaa tulevaisuutesi.

Tavoitteena on kiinnittää kaikkien kansalaisten huomio luustoterveyteen: terveelliseen ravitsemukseen ja liikuntaan. Jäsenyhdistykset järjestävät tapahtumia Luustoviikon aikana ympäri Suomen. Katso alla olevasta listasta paikkakuntasi Luustoviikon tapahtumat!

maanantai 16.10

• klo 10-14, Mikkeli. Apteekki Stellassa, Porrassalmenkatu 20 Etelä-Savon Osteoporoosiyhdistyksen jäseniä paikalla kertomassa osteoporoosista. Terveysneuvontaa, terveystestejä ja arvontaa. (Esterytalolla, Otto Mannisenkatu 4) esillä osteoporoosiasiaa koko viikon ajan. Yhteyshenkilö: Marit Salo, p. 044 094 8162.
  • klo 18, Hanko. Hangon kaupungintalon lämpiössä Pääkaupunkiseudun Luustoyhdistyksen Hangon ja Raaeporin paikallisosasto esittelee toimintaansa, Tule Kuntoon Seniori- luennon yhteydessä. Yhteyshenkilö: Paula Huttunen, p. 050 309 3445, paulasiskoh(a)gmail.com

tiistai 17.10

• klo 8 – 13, Salo. Salon lukio, Voimaa Vanhuuteen-seminaari. Tasapainoharjoitteita, 9 ohjaajaa Salon Luustoyhdistyksestä. Esittelypöytä. Yhteyshenkilö: Seija Määttänen, p. 044 573 8112.
  • klo 10-15, Joensuu. Pohjois-Karjalan Luustoyhdistys esittäytyy Kauppakeskus IsoMyyssä, tietoa ja esitteitä luustoterveydestä jaossa. Yhteyshenkilö: Anita Kortelainen, p. 040 734 5409

keskiviikko 18.10.

• klo 10-14, Lahti. Senioreiden hyvinvointipäivän tapahtuma (Lahden Urheilu- ja messukeskus). Teemana luustoterveyden edistäminen ja kaatumisten ja murtumien ehkäisy. Päijät Hämeen Luustoterveys ry:n esittelypisteelä mm. pituuden mittausta ja mahdollisuus tehdä luustoterveystesti. Yhteyshenkilö: Annikki Kumpulainen, p. 040 480 9920, paijathameen.luustoterveys(a)outlook.com
  • klo 11.30-14, Seinäjoki. Prisman piha-alueella (Hyllykalliontie 2) luustobussi. Tietoa osteoporoosista ja luustoterveydestä. Paikalla Vaasan Seudun Luustoyhdistyksen ja Pirkanmaan Luustoyhdistyksen EP:n paikallisosaston väkeä. Yhteyshenkilö: Raija-Maija Rantala: raija-maija.rantala(a)er-pakkaus.fi, p.040 565 1995.
  • klo 17, Hämeenlinna (Kumppanuustalo, Kirjastokatu 1, Auditorio). Lotta Pelkonen luennoi aiheesta luustoterveellinen vegaaniravitsemus. Yhteyshenkilö: Salme Komonen (Kanta-Hämeen Luustoyhdistys), p. 040 040 6479
  • klo 17, Kouvola (Toimitila Veturi, Kauppamiehenkatu 4, 2krs, Pohjolatalo). Ortopedi Peter Lüthje luennoi aiheesta Murtumapotilaiden tunnistaminen ja hoito Kouvolassa vuonna 2015. Ennen luentoa, klo 16 alkaen, kakkukahvit Kouvolan Luustoyhdistyksen täyttäessä 10 vuotta. Yhteyshenkilö: Riitta Ala-Mäyry, p. 040 521 1203, riitta.alamayry(a)gmail.com
  • klo 17-19, Oulu. Luento Pakkala-salissa. Luennoitsijoina fysioterapeutti Jenni Ahopelto aiheena: Hyvä ja riittävä uni - vähemmän kaatumisia.
    Toisena on professori Jorma Heikkinen aiheena: Luukadon synty, riskitekijät ja nykyhoidot. Veneily ja luusto. Yhteyshenkilö: Jorma Heikkinen, p. 0400 699 000, jorma.heikkinen(a)gmail.com
  • klo 17 – 19, Somero. Someron Sp, (Joensuuntie 27), TtM Jenni Tuomela luennoi luuston omahoidosta ja vertaistuesta. Jaamme esitteitä luustoterveydestä, keskustelemme. Yhteyshenkilö: Seija Määttänen, p. 044 573 8112.
  • klo 17, Tampere (Sampolan auditorio, Sammonkatu 2).  Pirkanmaan Luustoyhdistys esittäytyy infopisteellä. Klo 17.30 alkaen fysioterapeutti Jouni Viinamäki pitää esityksen tuki- ja liikuntaelinongelmien ennaltaehkäisystä ja itsehoidosta. Yhteyshenkilö: Ulla Siljamäki-Ojansuu, p. 050 528 3178.
  • klo 18-20, Helsinki (Kampin palvelukeskus: Salomonkatu 21, juhalasali). Yleislääketieteen erikoislääkäri, CCD (Certified Clinical Densitometrist) Ari Rosenvall luennoi aiheesta Lujat luut kestävät koko elämän. Yhteyshenkilö: Irene Roos, p. 0500 367 2167, irene.m.roos@gmail.com

torstai 19.10

• klo 10-12, Kouvola (Hyvinvoinipiste, Kauppakeskus Valtari, Kouvolankatu 15). Kouvolan Luustoyhdistys esittäytyy, halukkailta voidaan mitata pituus. Yhteyshenkilö: Riitta Ala-Mäyry, p. 040 521 1203, riitta.alamayry(a)gmail.com
  • klo 14.30 – 16, Särkisalo. Särkisalokoti (Jennynkuja), EL:n Särkisalon yhdistyksen pyytämä Luustonhoito-luento. Vertaistukihenkilöt Salon Luustoyhdistyksestä paikalla. Yhteyshenkilö: Seija Määttänen, p. 044 573 8112.
  • klo 18, Joensuu. Yleisöluento Itä-Suomen yliopiston Aurora-rakennuksen auditoriossa AU100 (Yliopistonkatu 2). Naistentauteihin ja synnytyksiin erikoistuva lääkäri Eeva Purmonen luennoi aiheesta Vaihdevuodet ja hormonikorvaushoito. Yhteyshenkilö: Anita Kortelainen, p. 040 734 5409
  • klo 12-18, Turku. Luustoterveyden teemapäivä TULE-Tietokeskuksessa (Humalistonkatu 10). Klo 12 Luut Lujiksi -miniluento, Turun Seudun Luustoyhdistyksen vertainen paikalla klo 12-15. Lisätiedot Turun TULE-Tietokeskuksesta: toimisto@tule.fi, puh: 044 744 7085. klo 18-18.45. Ruusukorttelissa (Puistokatu 11) TULE-yhdistysten järjestämä luento kivusta ja kosketuksesta. Luennoitsijana seksuaaliterapeutti Hanna Vuorimaa.
  • klo 17-19, Hämeenlinna. Yleisöluento "Luustoterveellinen vegaaniravitsemus". Kumppanuustalon auditorio (Kirjastokatu 1). Tilaisuuden järjestää Kanta-Hämeen Luustoyhdistys. Luennon pitää TtM, laillistettu ravitsemusterapeutti Lotta Pelkonen, joka on myös Vegaaniliiton ravitsemusvastaava. Lisätietoja: Lotta Pelkonen p. 050 344 3934, lotta.pelkonen(a)gmail.com

perjantai 20.10.

• Klo 10-13, Savonlinna. Uudessa Apteekissa City-marketissa osteoporoosiyhdistyksen jäseniä paikalla kertomassa luustoterveydestä.
    Ohjelmassa myös terveystestejä, pituusmittauksia ja neuvontaa. Yhteyshenkilö: Eeva Tirkkonen- Eronen p.0407202648
  • klo 10-14, Salo. Salon Luustoyhdistys esittäytyy Kauppakeskus Plazassa, 2 krs. Paikalla yhdistyksen vertaistukihenkilöitä. Yhteyshenkilö: Seija Määttänen, p. 044 573 8112, seijama(a)gmail.com
  • klo 10-14 Seinäjoki. Keskus Apteekissa (Suupohjantie, Joupin Citymarket). Maailman Osteoporoosipäivän merkeissä Seinäjoen paikallisosasto (Pirkanmaan Luustoyhdistys) esittäytyy. Yhteyshenkilö: Raija-Maija Rantala: . 040 565 1995, raija-maija.rantala(a)er-pakkaus.fi
  • klo 13, Kokkola. MAAILMAN OSTEOPOROOSIPÄIVÄÄ vietetään Oppilasravintola Kokkolinnassa  (Isokatu 1) ja pukeudutaan VALKOISEEN PAITAAN. Tilaisuus alkaa lounasruokailulla a`9,50 €/henkilö noutopöydästä tarjoiltuna. Vierailijoita on Marianna Lindberg ja Anniina Halinen Actilife –kuntokeskuksesta sekä   Markus Virkkala  Järjestöt mukana muutoksessa Keski-Pohjanmaalla. Mahdollisesti myös  edustaja Nivelyhdistyksestä. Yhteyshenkilö: Aira Hirvikoski, p. 050 331 0274, aira.hirvikoski(a)hotmail.com
  • Pori. Kauppakeskus Teljäntori (Yrjönkatu 15) Maailman Osteoporoosipäivän tapahtuma, esittäytymässä Satakunnan Luustoyhdistys ry. Pituusmittausta (oletko yhtä pitkä kuin nuorena?). Yhteyshenkilö: iris Kurikka, p. 050 543 1683, iris.kurikka(a)live.com
  • Vaasa. Luustobussi Sepänkylän kulttuuritalon parkkipaikalla n. 11.00-12.30 ja Vaasan torilla 13.00 alkaen. Yhteyshenkilö: Sven-Olof (Olle) Lindroos, p. 044 019 3700, essol2017(a)outlook.com

lauantai 21.10.

• klo 13.00, Pieksämäki. Uutta tietoa luustoterveydestä ja osteoporoosista kertoo Suomen Luustoliiton toiminnanjohtaja Ansa Holm.  Paikkana Harjun koulu (Kuopiontie 22). Kahvitarjoilu! Vapaa pääsy. Tilaisuuden järjestää Etelä-Savon Osteoporoosiyhdistys ry.

Yhteyshenkilö: Sirkka Nuutinen, Etelä-Savon Osteoporoosiyhdistys ry, p. 040 185 1640 tai sirkka.eh.nuutinen@gmail.com

• klo14 alkaen, Turku. Ruusukorttelin juhlasalissa (Puistokatu 11) Tanssi on parasta luuliikuntaa! Tanssiseura Sekahaun ohjaaja tanssittaa yleisöä elävän musiikin tahdissa. Tilaisuudessa harjoitellaan kaikenkuntoisille sopivia yksintansseja tuttujen kappaleiden tahdissa, et siis tarvitse paria tai tanssitaitoa! Säestyksestä vastaa pianisti Juha Mäkilä. Kahvitarjoilu! Tilaisuudessa on myös Turun Seudun Luustoyhdistys ry:n yhteistyökumppaniyritysten tuotejakoa. Tapahtuma on maksuton. Lisätiedot: turunseudunluustoyhdistys(a)gmail.com tai Jenni Turunlahti, puh: 0405592995

Luustoviikon jälkeisenä maanantaina 23.10. lisäksi

• klo 10-12, Kokkola. Kallentorin kauppakeskuksen keskusaukiolla järjestettävässä Osteoporoosi-tapahtumassa ohjelmaa. Kokkolanseudun Luustoyhdistyksen puheenvuoro, varapuheenjohtaja Olavi Ström. Tervetuloa! Yhteistyössä: Kokkolan kaupunki, Soite/Senioreiden terveyspiste Daalia, Kallentorin ja Hyvän mielen apteekit, Unilabs/Kokkolan Röntgen, Clas Ohlson, S-Market, Kokkolanseudun Luustoyhdistys ry ja Actilife- kuntokeskus. Yhteyshenkilö: Aira Hirvikoski, p. 050 331 0274, aira.hirvikoski(a)hotmail.com